Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Khamis, Januari 05, 2017

Ya allah lama benar da ku tak menulis disini..
Kini kembali mengatur jari untuk mengarang cerita..terlalu bnyk cerita yg bersarang dalam kepala..
Ya allah ujian mu x pernah berhenti buat ku..
Satu satu kau uji aku ya allah..
Tapi pg ni aku tewas..tewas dalam ujian mu..air mata laju turun ke pipi..ya allah aku cuba kuatkan diri..tapi aku rindu..rindu yg x mampu aku bohong diri aku sendiri..ya allah kuat kan la hatiku ..cekalkan lah jiwaku tuk tempuh ujian mu..sesungguhnya aku x kuat untuk mengalas semua ni..😢😢😢

Ahad, Julai 17, 2016

tadaaaaa

Assalamualaikum blog kesayanganku
ya allah lama berdeooh dah x mencatit disini..
rindu bangat..
hampir setahun x menjengah
bnyj cerita yg nk ceritakan..
lepas ni kita cite .
salam aidilfitri saaabat blog ku

Rabu, Jun 17, 2015

motivated diri...

dalam diduga dengan pelbagai ujian kebelakangan ni..
ujian yg tak tercapai dik akal...tak tergalas dik bahu..
tatkala diri terasa kesedihan..kemurungan...
pelbagai suara kedengaran dikiri kanan untuk melepaskan segala yg terbeban...
aku nekad dan yakin pada diri..ikut kata hati agar aku perlu kuat untuk terus kehadapan..untuk terus perbaiki dan perbetul kesilapan..

terpandang satu status  oleh 

Tatkala diberi ujian berdepan kesilapan pasangan, jangan terus ambil jalan mudah memikirkan perceraian. Perkahwinan disyariatkan penuh pelbagai hikmah. Bukan semata2 untuk berkasih sayang tapi juga untuk saling menegur, mendidik dan membetulkan kesilapan. Kita manusia, tak ada yg sempurna. Kita ada kelebihan, dalam masa yg sama kita juga ada kekurangan. Begitu juga pasangan. Kesilapannya adalah kelemahannya tapi jangan sampai terus menafikan kelebihan yg juga ada padanya. Tak perlu tekad untuk dapatkan yg lebih baik konon terasa diri terbaik. Tatkala terasa diri terbaik, benarkah orang lain juga merasakan kita sebagai terbaik? Akurlah...pasangan diberikan untuk saling menyempurnakan. Usahakan beserta solat dan doa. Moga Ramadhan bakal menjelma membawa barakah untuk kita, sebagai medan jihad, medan ibadah dan medan menyerah diri pasrah mohon petunjuk Ilahi dalam usaha mencipta bahagia tersendiri...

moga segala permasalahn ini pergi jauh dr hidup ku...

Selasa, Mei 12, 2015

Ujian demi Ujian...



Mata terpejam namun hakikatnya ia terbuka..
hati tenang namun hakikatnya ia dalam kerisauan..
telinga tertutup namun hakikatnya ia peka menangkap setiap kata di sekelilingnya..
mulut berbicara namun hakikatnya ia diam tanpa makna..


Ya Allah
Jika ini bukan masanya,
Jika ini belum saatnya,
Dan jika Kau tahu kami belum bersedia,
Selamatkan kami,
Jarakkan kami,
Pisahkan kami,
Agar kami jauh dari khilaf yang merosak izzah dan iffah,
Agar kami tak mengundang murka-MU,
Agar kami dapat lebih menjaga hati,
Agar hati menjadi yang diredhai ilahi.


Ya Allah,
Andai dia bukan untuk ku,
Andai dia bukan jodohku,
Maka berilah ganti yang lebih baik buatnya,
Berikanlah dia insan yang benar benar terbaik buat kehidupannya,
Insan yang benar-benar mampu memimpinnya ke syurga-Mu,
Dan bantulah aku untuk memperbaiki diriku,
Agar aku kukuh dalam mencari cinta-Mu.
Amiin..

*berat sungguh ujian mu ya Allah..
moga aku terus kuat dalam mengharungi setiap ujian mu..



Ahad, Mei 10, 2015

hari hari hari ibu..untuk mak...


"leteran dari rasa luhur..menegur sebelum terlanjur"
"marah bukan kebencian..tapi tanda sayang"






selamat hari IBU mak..hari hari sentiasa hari ibu
terima kasih yang tak terhingga buat mak dan abah..da 31 tahun ank mak ni..
sehingga sekarang pun mak masih anggap kami anak ank mak ni anak anak kecil yg sentiasa ditegur dimanja demi kebaikan kami bertiga..sayang mak n abah sampai ke syurga..
terima kasih kerna membesarkan kami dan maaf kan kami kerna ade tika nya kami menguris perasaan mak n abh...

Selasa, April 21, 2015

Bismillahirohmanirohim

ya allah lamanya bersawang laman ni..
disebabkan masa yg tidak mengizinkan..
dik kebizian yg teramat..

banyak sgt benda yg nak diluahkan dalam nih..
bnyk sgt cerita cerita yg berlaku dalam kehidupan ni..
semua hendak dithrowback kembali...

mengharapkan akan ade mood untuk menulis dilaman ini wat tatapan anak2 di kendian hari...

aku kini...:P

Isnin, Ogos 25, 2014

Cerita Raya 2014...


Da nak habis bulan syawal da..baru nak up cite raya...
baru bkesempatan nak up cite sal raya baru nih.
tahun nih first raya yang kita org lambat decided nak beraya mana dulu..
kalu ikutkan raya tahun nih giliran belah aku...tapi memandangkan kitaorg da lama sgt tak balik kelantan ...hampir setahun tak balik sana..so aku mcadangkan supaya kitaorg balik sana je taun nih...
tapi itu semua perancangan manusia..perancangan allah tak siapa pun tahu...
3-4 hari nak balik..ade problem plak...
keta lak cam2 hal lak problem nya...memandangkan duit banyak nak guna..so repair mana yg penting je..
lastnya balik ipoh je taun nih..nak wat camne...
pjalanan nak balik ipoh tu..pun ade tika keta sentap..
hmmm...ape pun akhirnya selamat gak sampai kat umh mak..alhamdullilah

taun nih baju raya ..semua pakai baju yg kenduri adik aku baru nih..masih elok sgt lg..coz baru sekali pakai...
tema taun nih..kuning akan gold pun ye..
taun nih gambo kami 4 beranak takdo pun..coz..bz pg raya tuh...ngn budak kecik tuh pun takmo bergambo..susah betul dia nih....
ini je la gambo yg ade...

tgh dak tecik tuh masam je..mcuka pksa bergambo hahaha..my family n my lovely mom n dad...

sesi pujuk dak tecik nih bergambo 
abah dengan mak

me...

fareed hazman bin hasbullah

abg n akk ipor bersama mak ngn abh
en meor family...yg takde dalam gambo ni ank bujang aku merangkap photographer..kihkih..kuarga kecik kami...dak tecik tuh selalu spoil mood bergambo..huh!!x minat sungguh dia bergambo
raya pertama kita org balik kg di serdang kedah.....
mak aku org kedah..tok n tokwan lama da meninggal..arwah ayah mak aku...aku sendiri tak pnh tgk..abah aku sendiri tak pernah tgk coz dia meninggal masa aku sek lagik..
arwah tok aku meninggl masa aku kecik lagi..
so kat kg hanya ade adik mak je...
tapi kenangan masa kecik bila balik berhari raya di sana..sampai mati aku takkan lupa..tersangat la seronok nya..tapi skg da banyak perubahan....
jom layan gambo disana..

sebelum gerak..beg alicafe tuh kaco tul la... 
adik bergambo bersama paklong n maklong

sampai2 x dan masuk umh da tawaf keliling umh paksu..wow..musim buah rupanya..ade rambutan...manggis..cempedak...kenyg makan buah la gayanya..

rambutan yg kemerahan..nyummmy 
fakhrul n pak sedara..



opsss da memanjat pokok lak abg aku nih...

abh aku pun siap bertangga bagai


maksu masak nasi tgh hari tuh...ade gearbox...daging masak hitam..rendang...nasi minyak...sodapppp

bergambo bersama paksu maksu..laki aku amik gambo

nih kat kulim...umh paklong aku...

nih le abg mak aku..pak long hasan

nih kerul amik gambo...

awat kak oiiii...hahahhaahahah...kekenyangan kan...welkk

nih kat alma penang plak...kat umh makngah aku...kakak mak aku



rumah terakhir di bukit mertajam..umh njang aku..arwah tok punya adik 
pas tu..kita org balik ipoh...sgt2 penat..sampai ipoh da kul 11 cenggitu...
raya ke dua tuh kita org duk umh je...coz adik bapak aku nak mai umh..so berehat2 kat umh je

Ahad, Ogos 24, 2014

Throwback >>>melawat adik di negeri di bawah bayu -part 2 (11-15 okt 2013)

hari kedua di sabah (12/10/2013)
walaupun malam tuh tdo lewat..tapi still terjaga seperti yg dirancang...sedor2 tgk mak n akk ipor aku da duk memasak buat bekal dalam van...goreng sosej..goreng nuget..
coz pjalanan amik masa lama gak dalam 4 jam setengah...sandakan ke kundasang...
sandakan-beluran-telupid-ranau-kundasang....
tuh laluan kita org nak sampai ke kundasang
...
kita org kuar dari umh pun agak lewat da kul 5.50 pg...
5.50 pg da cam kul 8 kat semenanjung..cerah ke main..
pjalanan nya agak merbahaya jugak..ape yg dipahamkan..jalan nih adalah satu2 nya jalan dari sandakan nak ke kota kinabalu..so jalan utama la nih..takde jaln ke dua nya..melainkan jalan udara..
kereta mmg tak banyak..yg banyak nya lori....
sakit jugakla nak menempuh lori2 nih dengan jalan yg penuh likuan..mmg sedari  awal lagi member adik aku da berpesan..supaya berhati2 nak ke kundasang coz jalan nya merbahaya..siap pesan..kalu blh tak payah la memotong...tp dik kerna abg aku yg bawa..dia ingat nih kl kot...dia main hentam kromo je bawa nya..laju ke main...da la aku duk atas tayar..sebeso2 aku..seberat2 aku pun leh melantun penangan abg aku bawa van nih..sakit pinggang ..ponggong semua kamu wei..cer bawa slow sikit...bila nak potong je ngucap panjang aku...sepanjang perjalanan mmg menarik la..satu pengalaman baru..muka bumi dia penuh dengan hutan banat..so pada yg selalu je kondem pihak berkuasa camne leh telepas bagai penjenayah2 dari sulu ke mana ke...pada aku...tak perlu kot nak kondem..coz muka bumi sabah la..kalu dilihat...mmg agak sukar sebenar nak mngawal kehadiran penyangak2 nih..hutan nyA yg tebal....ok berbalik pada perjalanan kami..setelah mellui perjalanan yg panjang akhirnya kami semakin hampir dengan tempat yg dituju..kita org sampai ranau lebih kurang kul 9 lebih sikit...first tempat yg kita org singgah ...

fish spa...kata org kat sana
kat kuanter tiket..hargaiket lupa da bape tapi dalam henget2 je..tapi nak masuk tu camera pun dia cas gak..nak masuk nih ade limit dia...aku da lupa bape family je leh masuk..tempohnya 15 minit je...cepat beno kan...cukup tempoh dia suh kua dah ..x puas lol...

kami..mak,,abah..adik..akk ipo..aku..yg kat darat tu ..penakut hampeh..ank bujg aku

budak kecik nih takmo langsung turun..takut bebeno...

apo lah abg long...bukan gigit pun ikan tuh ...


gerai runcit kat situ...ade satu gerai tu dia juai roti goreng perghhh sgt2 maveles...sodap bangat
kat sini ade titi gantung..tapi masa kami dtg tuh dia tgh repair so tak pat le naik...
pas berspa bersama ikan2..
lokasi ke dua ke 


jalan ke sana agak suram..keta yg naik pun x de...pada mulanya rasa cam betul ke nih..cam semak je...
hampir berpatah balik..tapi adik aku da moncong katanya...alang2 da smpai terus je la..tapi agak cuak gak le coz keadaan yg sunyi sepi...adik aku beria nak pergi coz kawan2 dia kata cantik..n ade rumah pnjg disitu...so perjalanan diteruskan.n akhirnya berjaya gak sampai...
jom layan gambo di sini..






kami bertiga..yg dak tecik tuh kalu ade mak aku..mmg tak la dia nak bergambo sekali kan...

dia atyas rumah pnjg



nmpk x dak tecik tuh..nak berkepit je ngn opah nya


sebelum simpang masuk ke sabah tea...
kesimpulan nya...sabah tea ni x secantik cameron higlands..
pas tu kitaorg terus ke kundasang.
terus ke homestay yg da dibooking..aku lupa plak nama homestay tuh..tapi pemandangan nya sgt cantik berlatar belakang kan puncak gunung kinabalu dan kebun2 strawberry dan sayur2an..
tapi seribu kali sayang masa kami dtg tuh homestay tuh ade masalah air..air x de..huhu..
tapi pihak homestay bgtahu kata nak bantu dapatkan homestay lain..so sementara dia carik kan homestay lain.....kita org p isi perut dulu..da lapo kemain da..masa ni mmg tak sempat nk amik ghambo..coz tgh lapo..
masa makan ni ari masih muda baru kul 3 cenggitu (masa makan tuh pihak homestay col bgtahu dia da dapatkan homestay baru)alhamdullilah lega rasa..so memandangkan homestay da dapat..waktu pun masih muda..kitaorg decided nak ke tempat mount kinabalu...pas makan..sempat g bergambo berlatarkan keindahan gunung2..bukit bukau..yg sgt cantik.sejuk gilos kat sana...sgt2 sejuk..
jom layan gambo jap..

pemandangan yg sgt cantik (berhadapan ngn tempat makan kitaorg )masa nih angin nya bersepoi2..sgt mengasyikan..
hari gelap tetiba..menampakan tanda hari akan hujan..

anak bujang ku bergambo berlatarkan bukit bukau yg cantik..

aku~

me n my husband

hubby n fared

enth ape diterangkan kat anak ntah..haha

mak bersama cucu kesayangan

my mom n my dad
pas habis bergambo ..kita org gerak ke taman kinabalu dimana disitu juga terletak nya gunung kinabalu..
ingatkan leh le sampai ke kaki gunung..tapi memandangkan jalan nya yg terlalu curam n berliku..n ditambah plak abg aku yg bawa van..dan kita org x pakai pemandu pelancong...konon blh lepas la..sampai separuh jalan..masing2 dalam van da pucat lesi..seram dengan jalan yg curam..kalu jatuh ..x leh kata pe da..so kitaorg decided  patah balik..x sanggup amik risiko..dia kena ade org yg berpengalaman bawa ke atas..pakcik jaga tuh kata kalu takde pengalaman bahaya tambh kita org pakai van beso...so patah balik..n sempat le amik gambo sikit2 kat situ...jom layan gambo di situ

 





bibir anak bujang aku da pucat kesejukan terlampo





disebabkan kesejukan...anak aku yg tecik nih terkucil terus kihkih

hujan turun menderu...


ptg tuh ..itu je yg sempat..pastu kita org terus g cari homestay yg baru td tu..


nih la homestay tuh...not bad...

sgt selesa...tapi malam tuh tido mengigil kesejukan..tambah baru suda hujan..ayo nya x bani nak pegang..sejuk gediiiii..mmg aku tak mandi pun..x lalu eh..takat basuh2 muka ..kaki je..tuh pun cuit2 ayao gitu je...

alkisahnya itu le cerita di hari kedua...insyallah  dtg kerajinan tuk sambung part yg ke 3...akan ade la entry berikut nya...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...