Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Selasa, Disember 04, 2012

karipap ~

lama sungguh rasa aku tak wat kuih feveret aku nih..
kuih karipap...
tetiba semalam anak aku yg sulung tuh,minta suh buat karipap..
alahai malas nya rasa nak wat leceh kan..nak potong ubi tuh yg malas tuh...
tapi nak wat camne..da aank minta ..malas pun kena gak wat..cian lak rasa kalu tak wat..tambahan lak
bahan2 mmg ader...
si fea lak tgh tido..lama lak dak tuh tido rini..kali idak tuh cukup lah payah nak tido..main je kerja nya....
hmm lagik mudah la kerja aku...
start kul 1 aku buat kerja siap bahan bagai kul 2 da siap karipap,da siap goreng lagik.hihi...target aku sejam je..tak leh lebih...
aku kalu buat sesuatu aku suka target masa...n aku tak suka tul kalu tak capai target tuh....
camtuh gak kalu org yg janji ngan aku..kalu kome kata kul 2..kul 1.45 aku akan pastikan aku ade kat situ..tapi yg tak leh blah skang nih laki aku nih jenis tak menepati masa..kalu kata kul 2...2.30 kang baru dia muncul..mmg masa tuh angin kuskus datang ar..:P
larik tajuk lak...

kat sini aku sertakan sekali resepi karipap nih..
blajo dari mana??blajo dari mak aku....kulitnya je aku blajo dari mak mertua aku 7 tahun pas...
da nama feveret kan nak tak nak kena blajo gak,kadang kalu beli karipap kat luar susah nak dapat yg sedap...n menepati citarasa aku chewaahhh...mgader..

bahan-bahannya :

serbuk kari..aku guna separuh je(aku jadikan pes..dulu )

telur sebiji

ayam yg didadukan

bawang merah n bawang putih..di racik halus

ubi kentang yg didadukan..(tapi kalu ikut mak mertua aku dia suka guna ubi keledek yg warna oren tuh..sedap n manis...aku pun suka ..tapi memandangkan ubi nih je yg ade..gunakan je lah..nih 3 biji ubi)

mentega (aku pakai yg mengtega paket bantal tuh )

tepung gandum..sukatan nya aku main agak je..

untuk intinya lak :

tunis bawang merah n bawang puti samapi naik bau dan kekuningan

masukkan isi ayam...masak seketika 

kendian masukkan pes kari,kacau bg rata..

n teruskan masukan ubi kentang tadi kacao rata bersamam pes kari tadi...

kendian masukkan dalam 2 cawan air..masak sehingga ianya naik minyak n kering(tapi kalu nak sedap jangan bg kering sangat bio ader kuah sikit ) n jangan lupa buh perasa garam,gula.

tadaaaa nih la hasilnya...

cara penyediaan doh:

Tepung ngan telur 

cairkan mentega...masukkan ke dlaam tepung ngan telur tadi kacau2 kan...kendian masuka n sedikit demi sedikit air garam dan uli..

air garam..

uli tepung hingga jadi doh camni taraaa............n buleh lah start membuat karipap..ade yg suka kelim sendiri tapi aku tak reti so pakai acuan je le....acuan nih satu je yg tak best...dia mudah terbuka

nih la hasilnya dalam sink....kihkihkih

so dari adunan tadik dapat la 28 biji..nih sebahagian je...

nih yg da siap goreng.....nmpk x cam terbuka2 tuh..tuh yg leceh kalu pakai acuan tuh...takpe lah asal kan siap..n anakku dengan suka hati nya menghabiskan nya :P



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...