Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Selasa, Januari 01, 2013

entry khas buat kakok ipo ku ~


                     hentry nih khas ,yg teristimewa n special tuk kakok ipor ku hikhik....
kak lili yooooooooooo.....nih haaaaaa nak tunjuk caro2 nak wat benda alah nih..sonang bangat seihhh.....potik jari je da siap 
wahai pn sri nor liana adik mike nak ngabo nih...cara2 wat ikan rebus special hahaha...special ke ???
sebenonya bila kami sellu chat je mesti tanya makan ape..itu adalah soklan wajib setiap hari ..hihi..masak pe..so kenkadang tuh selalu gak oyak masak ikan rebus goreng je + budu sodap..............
tambah nasi panas2....mmg terbayek...so ritu dia ade tanya berkenaan camne kah gayanya buat ikan rebus tuh ..hoho....
sebeno nya aku pun tak taw nih baru tahu sejak bergelor isteri pada en somi....
kalu nak tahu ikan rebus + budu seolah makanan wajib bg kuarga en somi ...mungkin juga pada org kelantan..coz kalu aku g umh sedara dia ke tak kisah lah yg pasti kat kelantan mesti ade benda nih kat umh...kadang aku tgk periuk tuk rebus ikan nih da naik rentung maybe kejanya selalu bebeno merebus kot...kadang sekali rebus aku tgk mak mertua aku rebus sampai 2 kg sekali...g pun bila da rebus ikan tuh akan bertahan selama semahahaha..(belagok ) mesti akk kata gitu kan hieeeeeeeeeee....
jom kita intai cara nak mgelejat kat dapur hieeeeeeee...

haaaaaaa kak konai ikan apo nih..dalam hati akk aku penampaq budak nih satgi hahaha..aloloh nak manja2 takkan tak leh kan............hieeeeeeeeeeeee...mak mertua aku kata kebiasaan nya dia buat ikan sardin aka ikan selaye....kalu kat kelantan 3rm da dapat 10-12 ekor..tapi kalu kat sini 3 rm dapat 4-5 ekor je..nmpk tak beza tuh..
pastu buh le ayor dalam periuk tuh separuh periuk udah toksah banyok bebeno...kendian buh garam dalam 3-4 sudu beso....kalu ade garam kasar buh garam kaso..kalu idak buh je garam biasa tuh je...
pahtu amik segenggam asam keping tabur je atas ikan tuh...


kendian rebus je dalam 20 minit gitu....da rebus baru lah digoreng...peringatan nya kak oiii...nak goreng ikan nih baik tutup kalu idak naik chicken pop le muka dema hikhik....meletup

walaupun benda nih simple tapi kalu org tak tahu...tak tahu gak kan..cam aku dulu le...mana le aku tahu nak wat camne budu nih...nak buh gitu je ke hape ke kan...budu nih mmg diimport khas dari kelate...setiap kali balik kelate kitaorg beli 2 dozen wat stok...nmpk tak kak oiii dalam mangkuk tuh limau nipis ngan cili api..bukan nak jampi org taw..hahahahaha....buh je gitu dalam mangkuk tuh...takyah dikerat2 nya cili tuh bio je seketul2 dalam tuh..pastu jirus je budu..ikut le banyak mana pun..tapi aku buh separuh je budu dalam mangkuk tuh...

kalu ade tempoyak buh tempoyak..tapi ikut kata ma,kalu nak lagik sedap buh mangga muda...mana da mangga muda...aku buh je tempoyak...

tadaaaaaaaa camni le hasil nya taw kak..haaaaaaaaaaaaaaaa senang tak senang tak...sambil pejam mata je kan hahahahahhahaa...

haaaaaaaaa amik nih sebeso2 gambo kutepek..nmpk tak tuh ikan goreng tuh...haaa makan je ngan nasi panas2...mmg sedap..,..tak yah nak macam2..berselera taw...kalu laki aku 2-3 pinggan leh habih....hieeeeeeeeeeee...
selamat mencuba ye kak oiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...hikhik



2 ulasan:

  1. Assalamualaikum Ummie

    saya tumpang baco....

    moga 2013 lebih menceriakan lagi

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam....takpo tok baco2..takyah minta tumpang hihi..begitulah hendaknya harap lebih ceria...:)..atuk juga...

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...