Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Ahad, Disember 16, 2012

~ayam rose vs lemang segera~

tetiba je tekak nih nak makan lemang..tapi mana lak nak carik lemang kan time2 gini..bukan time raya pun...
sekali baru teringat ader ar lemang..lemang segera..masa raya ritu wat open house...so tak guna lak lemang tuh.....
terus pelan nak rebus lemang nih ngan buat ayam rose...(resepi mak aku )


nih le lemang nya..hikhik...ade 5 pek dalam nya...kecik je

sedia untuk direbus....hok pek lutsinar tuh... santan wangi hieee (wangi sungguh)...sungguh tak suka..baunya semacam je...

rebus sampai mendidih dalam 5 minit gitu ..baru masukkan santan wangi tadi tuh

bila da masuk santan wangi tuh serius...semerbak satu umh...nak muntah rasa...hihi..banyak sangat komplen nya ehh nak sedap wat sendirik ..standard ar segera kan..nak yg sodap2 p cari buluh...mgahdap api besor2 tuh bakar sendiri...duk ar 4-5 jam ngadap tuh ..samapai ke rentung muka hahaha..nak sedap sangat da dapat yg segera banyak lak songeh..hihi..

sambil2 tunggu lemang tuh masak..kita menjeruk mangga dulu ye...nih laki aku pesan sok jangan lupa jeruk mangga muda tuh... huish tak sabo nye le nak makan...nyummy nyummy...
siap direbus nih la hasilnya...sementara tunggu sejuk untuk dipotong..jom kita wat ayam rose lak..

ayam rose mak aku :

ayam nih mmg sedap...kebiasaan nya aku wat bila aku masak nasi minyak..so pelan mula2 tadi mmg nak buat nasi minyak tapi memandangkan mminyak sapi takde..malas ar... tuh yg leh tukar ke lemang tuh..

bahan2 nya..

bawang besar yg dihiris2 

ayam...sedia untuk digoreng..

cili kering ( kisar)...(tapi kalu ikut mak aku..dia lebih suka guna cili masak (kisar)..lagik sedap katanya..mmg pun...biasa aku guna cili masak ..hari nih takde cili masak aku bantai je guna cili kisar kurang la sikit umphh nye...hihi...aku guna 1/2 sudu besar je.coz takmo buh banyak2 takmo kasi pedas,satgi budak berdua tuh tak makan kalu pedas... (cili kering nih mmg aku suka standby ..coz senang..aku kan jaga budak..kalu nak buat semuanya dalam satu masa ofcoz lambat kan...satgi dapur terbarai...budak2 kat depan pun terbarai,so mmg aku siap2 kan da...untuk seminggu..so bila time masak hamik je ...

nih bawang putih ngan bawang merah...aku blender siap2 gak tuk 4-5 hari gak...so time nak masak ,senang n cepat...untuk ayam rose nih aku guna 2 sudu besar..

pastu tomato puree ngan susu cair alamak blur plak susu cair tuh...gasak le..

memula goreng ayam jangan bg garing sangat..separuh 2 gitu..

ayam goreng pun nak amik ape daaaaaa..lantak le...hihi

so da siap goreng ayam...kita gunakan minyak yg sama agak2 tuk menumis je..tumis bawang  tadi tuh sampai le naik bau ..semerbak harum..

kendian masukkan cili....agak2 cili da garing masuk le tomato puree tadi tuh dalam sesudu  kecik ke hape ke bergantung pada kuantiti ayam le..

upsss sebelum buh ayam tadi letak siap2 gula separuh sudu kecik sudaa...ngan garam..(cerita bab gula nih..sejak aku kawen ngan org kelate nih..kalu masak je mesti aku nak buh gula..sikit pun buh gak kan...dah jadi tebiat..sok2 kencing manis bau tahu..hihi..tapi idak le manis sangat tak reti aku makan manis2 nih..tapi gitu le org kelantan...cnth erk :mak mertua aku lah kan mesti nya lah kalu wat gulai mesti nak letak nise...ataupun gula melaka...kembang tekak aku..hiee...pahtu kadang 2 ketul lak tuh di bubuh  nya..hayooooo mak...manis oooo...da buh gula melak..pastu time nak makan mesti nak buh gula plak dalam mangkuk yg nak dihidang tuh hie...langsung idak lalu aku nak makan..ayooo....balik pada asal....gaul2 kan kasi rata ayam tuh ngan smbal tadi masa bg betul ayam tuh balik..

kendian baru buh susu cair..gaul2..bg naik minyak..

baru buh bawang besor tadi tuh...kacau sekejap..tutu api...angkat n hidang 

taraaaaaaa...nyummy nyummy sedapnya....kalu dapat makan ngan nasi minyak nih fuhh terangkat...

nih haaaa aku makan ngan lemang tadi tuh..haaaaaa nmpk x minyak tuh...no no no...tak elok tuk kesihatan k..so aku lap guna tisu..hikhikhikhik.....lemang tuh bleh la..tapi bau dia tuh naik loya tekak aku..kalu nak ok lenkali kalu beli ,beli santan betul tuh janagn letak santan wangi tuh..konpem sedap....puas hati dapat gak makan lemang..hieeeeeeeee


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...